Elewacja oduliczna. Narożnik. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Nowoczesny modernistyczny gmach autorstwa Bohdana Pniewskiego powstały w latach 1937-38 r. dla Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych Izy Lekarskiej Warszawsko-Białostockiej. Obiekt z przejazdem bramny od strony ul. Smulikowskiego obłożono na całej wysokości płytami piaskowca. Niestety już po kilku latach w wyniku działań wojennych (głównie powstanie 1944 r.). kamienica została poważnie uszkodzona. Od strony Tamki przetrwało tylko jedno z czterech pięter, a od strony ul. Smulikowskiego dwa z trzech. Wychodzi więc na to, że połowa domu przestała istnieć. Jako, że należał on do instytucji przejętej przez państwo i miał nowoczesną konstrukcję, podjęto decyzję o odbudowie w przedwojennej formie. Niestety w miarę postępu prac projekt zubożono i mająca być odtworzoną, kamienna okładzina fasad, jest dziś tylko na niższych kondygnacji obiektu. Czyli pozostawiono oryginalne jej relikty nie realizując wcześniej zaplanowanej rekonstrukcji. Na uwagę zasługuje płaskorzeźba jelenia od strony Tamki autorstwa Józefa Klukowskiego, która szczęśliwie przetrwała wojenna pożogę. Ciekawym zdaje się być też monogram architekta – Bohdana Pniewskiego wyryty w piaskowcowej okładzinie przejazdu bramnego. Obecnie obiekt jest zadbany i dobrze utrzymany.
Elewacja północna (od strony Tamki). Płaskorzeźba. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Płaskorzeźba. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Płaskorzeźba. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Płaskorzeźba. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Płaskorzeźba. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Okna III-go piętra. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Okna I-szego piętra. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (od strony Tamki). Okno I-szego piętra. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Narożnik. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Balustrada na dachu. Dach przygotowany pod taras (?). Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Krata okienka piwnicznego. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja wschodnia (od strony Smulikowskiego). Wylot przejazdu bramnego. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok od ulicy. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty. Widok od ulicy. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty. Widok od ulicy. Tabliczka adresowa. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty – gałka. Widok od ulicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty – gałka. Widok od ulicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty. Widok od ulicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Fragment kraty. Widok od ulicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – inicjały architekta w ścianie południowej. Uzupełnienie po postrzelinie. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Drzwi do stróżówki. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Po prawej wejście na klatkę schodową (do hallu). Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Oprawa wejścia na klatkę schodową (do hallu). Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wejście na klatkę schodową (do hallu). Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – antaba przy wejściu na klatkę schodową (do hallu). Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wyjście z klatki schodowej (z hallu) w przejazd bramny. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Klamka drzwi wejściowych na klatkę schodową. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok ku ulicy. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z hallu na bieg schodów ku I-szemu piętru. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z hallu na bieg schodów ku I-szemu piętru. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z hallu na bieg schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Schody do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Parter. Ocembrowany gazon na kwiaty. Po lewej zejście do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Parter – widok z hallu na początek schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – parter. Widok z hallu na początek schodów. Ocembrowany gazon na kwiaty. Po lewej zejście do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Parter. Ocembrowany gazon na kwiaty. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Parter. Ocembrowany gazon na kwiaty. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z hallu na bieg schodów ku I-szemu spocznikowi. Profilowane „falujące” stopnie. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Policzki schodów, mocowanie pręta balustrady. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z piętra na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z piętra na spocznik. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z piętra na spocznik. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z piętra na spocznik. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z piętra na spocznik. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Pierwszy spocznik powyżej parteru. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Dylatacja pomiędzy oszkleniem a spocznikami schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z ostatniego pietra na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – widok z ostatniego piętra. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Stopka pręta balustrady na ostatnim piętrze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Żelazne schodki na dach. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Stopka pręta balustrady. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Układ mieszkań na ostatnim piętrze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Układ mieszkań na piętrze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Mosiężna klamka. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Mosiężna klamka. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Szyldzik z numerem i miejscem na nazwisko. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Dusza schodów – trójkątna. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Dusza schodów – trójkątna. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Dusza schodów – trójkątna. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wyjście na podwórze z klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Widok na zachód od wyjścia z przejazdu bramnego. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – widok od północy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Widok na zachód od wyjścia z przejazdu bramnego. Fot. Małgorzata Kubicka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – oszklenie klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Ściana północna. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – oszklenie klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – oszklenie klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – oszklenie klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – wyjście z klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Ściana północna. Kamienna podmurówka. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.