Elewacja zachodnia - oduliczna. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Kamienica powstała w latach 1936-37, dla małżeństwa Klejmaów i Chaima Dafnera. Luksusowy dom w zacisznej uliczce w modernistyczno-funkcjonalnym stylu zaprojektował znany twórca Edward Seydenbeuthel (1894-1959). Obiekt zamiast przejazdu bramnego posiada wejściowy hall z zewnątrz ów przejazd przypominający. Hall wyłożono szlachetnymi materiałami. Na ścianach pojawia się min. marmur typu „Barwinek”. Na uwagę zasługuje też poręcz w hallu, która swą formą jako żywo przypomina profil przedwojennej, futurystycznej w swym kształcie lokomotywy, np. parowozu Pm36-1. Kolejną znamienną rzeczą są ślady postrzelin doskonale widoczne w wielu miejscach na podłodze klatki schodowej. Podłoga owa wykonana z lastrico ma też szereg przebarwień mogących powstać z krwi rannych podczas powstania (1944) osób. Ożywieniem elewacji odulicznej jest szereg długich, podzielonych na kilka lokali balkonów galeriowych. Północny narożnik nieco zaokrąglono, dostosowując tym samym kształt kamienicy, do ślepego końca kameralnej uliczki. Elewację pokrywa szlachetny tynk skryty niestety pod powojennym narzutem typu „baranek”. Brak oficyn podwórzowych podnosi standard mieszkań usytuowanych z tyłu obiektu, które tym samym nie są permanentnie zacienione. Obiekt utrzymany należycie, czysty i zadbany.
Elewacja zachodnia – oduliczna. Fot. Kaja Diks. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkony elewacji odulicznej. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkony elewacji odulicznej. Fot. Kaja Diks. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkony elewacji odulicznej. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkon elewacji odulicznej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkon elewacji odulicznej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkony elewacji odulicznej. . Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia – oduliczna. Widok na północ. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia – oduliczna. Widok na południe. Fot. Kaja Diks. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oryginalny tynk szlachetny wychodzący spod powojennego „baranka”. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia – oduliczna. Wejście do hallu. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oryginalny tynk szlachetny (obok wejścia) wychodzący spod powojennego „baranka”. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oryginalny tynk szlachetny (obok wejścia) wychodzący spod powojennego „baranka”. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Krata przy wejściu do hallu. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wejście do hallu – widok z wewnątrz. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wejście do hallu – widok z wewnątrz. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – widok na zewnątrz. Za szyba detal ozdobnej kraty. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – nadświetle ponad drzwiami wyjściowymi. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka i balustrada przy schodkach na podest. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – widok ku schodom. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka. Widok ku schodom. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka przy schodkach na podest. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – Balustrada przy schodkach na podest. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka przy schodkach na podest. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – balustrada przy schodkach na podest. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – detal balustrady przy schodkach na podest. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – detal balustrady przy schodkach na podest. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka z różnokolorowego lastrico. Fot. Bozena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka przy schodkach na podest. Początek poręczy. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – posadzka przy schodkach na podest. Początek poręczy. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – balustrada i posadzka przy schodkach na podest. Widok w kierunku wyjścia. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – balustrada i posadzka przy schodkach na podest. Widok w kierunku wyjścia. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – balustrada przy schodkach na podest. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – okładzina ściany. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Początek balustrady przy drzwiach na podwórko. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na podeście parteru. W tle drzwi na podwórko. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na podeście parteru. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Balustrada. Widok ze spocznika. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Balustrada. Widok ze spocznika. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze – nieudolne łaty zakrywające postrzeliny. W tle pod wycieraczką plama mogąca pochodzić od ludzkiej krwi z czasów wojny. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze – nieudolne łaty zakrywające postrzeliny. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze – nieudolne łaty zakrywające postrzeliny. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze – nieudolne łaty zakrywające postrzeliny. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na piętrze. W tle nieudolne łaty zakrywające drugowojenne postrzeliny. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Lastrico na spoczniku. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na spoczniku. Wtórnie malowana poręcz (olejną farbą). Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balustrada i policzki schodów. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Policzki schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Mocowanie do stopnia schodów, prętów podtrzymujących balustradę. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa.Widok ze spocznika na piętro. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa.Widok ze spocznika na piętro. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z piętra na spocznik. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Zakręt balustrady na spoczniku. Wtórnie malowana poręcz (olejną farbą). Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze. Charakterystyczne zacieki mogą być śladem po ludzkiej krwi z czasów wojny. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Posadzka z lastrico na piętrze. Charakterystyczna plama może być śladem po ludzkiej krwi z czasów wojny. Szare łaty nieudolnie maskują postrzeliny. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Dzwonek do lokalu mieszkalnego. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokalu mieszkalnego podzielonego po wojnie. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Numerki nad drzwiami podzielonego po wojnie mieszkania. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Klamka do lokalu mieszkalnego. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Szyldzik z wizytownikiem i wizjerem na drzwiach do lokalu mieszkalnego. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Szyldzik z wizytownikiem i wizjerem na drzwiach do lokalu mieszkalnego. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Schodki na strych (na dach). Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.