Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Kamienica stanowiąca południową część zespołu dwóch obiektów o adresach Kopernika 32 i 34. Dom pod n-erem 32 powstał w latach 1937-38 dla małż. Bagińskich a projektował go Remigiusz Ostoja-Chodkowski. Elewacja oduliczna została wyłożona żółtym piaskowcem. Prosta w swej formie, ożywiona jest jedynie ogromnym czteroosiowym i czteropiętrowym wykuszem mieszczącym w swej środkowej części podwójne loggie. Szkopuł w tym, że skrajna północna oś wykuszu znajduje się już w obrębie sąsiedniej kamienicy narożnej, tej spod pod n-eru 34. Może to sugerować jednego właściciela (właścicieli) obu posesji, a co za tym idzie także jednego projektanta. Domy do tego stopnia udają jeden obiekt, że nawet profesjonalnym varsavianistom zdarza się je utożsamiać je z jedną budowlą. Opisywany tu dom spod n-eru 32 przetrwał wojnę w dość dobrym stanie. Uszkodzenia ostatniego piętra szybko zostały usunięte. Zdaje się, że właśnie wówczas zrezygnowano z innowacyjnego rozwiązania tzw. rynny centralnej – odpływu dla wód opadowych znajdującego się w centralnej partii dachu którego kształt upodabniał go do płaskiego, ale jednak lejka. Konstrukcja taka przysparzała wiele komplikacji natury technicznej, jak choćby konserwacja, czyszczenie, czy utrzymanie szczelności. Koniec końców po pewnym czasie, wrócono do tradycyjnych sprawdzonych rynien zewnętrznych. Obecnie obiekt jest dobrze utrzymany i wyremontowany z zachowaniem wielu oryginalnych elementów, jak choćby okładzin hallu wejściowego wykonanych z niewydobywanego obecnie kamienia, czy dużych fragmentów posadzki wyłożonej oryginalnymi płytkami.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny partii środkowej i północnej. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny partii środkowej. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny partii południowej. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – fragment części południowej. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – fragment części południowej. Maskowania postrzelin drugowojennych. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – fragment części środkowej. Balkon II-go piętra. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – fragment części środkowej. Okno i balkon II-go piętra. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny partii środkowej i południowej. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wejście do budynku (hallu) od strony ulicy. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Widok w kierunku ulicy. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Widok w kierunku ulicy. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – wyjście a ulicę. Posadzka – „gorseciki”. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Posadzka – „gorseciki”. Okładzina ścian. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Posadzka – „gorseciki”. Okładzina ścian. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Posadzka – „gorseciki”. Jeden odwrócony. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Posadzka – „gorseciki”. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. Lustra. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. Początek schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. Lustro w bulaju. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. Lustro w bulaju. W tle początek schodów. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny kolumn. W tle początek schodów. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. W tle początek schodów. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – lampa u sufitu (nowa, stylizowana). Kolumny. W tle początek schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Kolumna przy początku schodów. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny kolumn. Początek schodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny kolumn. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – parter. Okładziny ścian. W tle początek schodów z widokiem na spocznik. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – lampa u sufitu (nowa, stylizowana). Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na parterze. W tle wyjście na podwórze. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik (góra) i na drzwi ku podwórku. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Parter. Początek schodów w hallu. Zielone lastrico. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na parterze. W tle wyjście na podwórze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Parter. Mozaika na podeście prowadzącym do drzwi podwórzowych. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Początek balustrady przy zejściu do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Początek balustrady przy zejściu do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Parter. Początek schodów w hallu. Zielone lastrico. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Fragment balustrady. Zielone lastrico. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z parteru na spocznik. Zielone lastrico. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok ze spocznika na hall (parter). Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Zielone lastrico. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Zielone lastrico. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt poręczy na spoczniku. Zielone lastrico. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Zielone lastrico. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok z piętra na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Spocznik. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Parapet. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Zielone lastrico. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na ostatnim piętrze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na ostatni spocznik – i wyjście na taras dachowy. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na ostatni spocznik – i wyjście na taras dachowy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Detale przy ostatnim spoczniku – wyjściu na dachowy taras. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Oprawa okna obok ostatniego spocznika. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkon galeriowy ostatniego piętra. Widok na południe. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Balkon galeriowy ostatniego piętra. Widok na północ. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Mocowanie pręta balustrady. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Mocowanie pręta balustrady. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa.Podłoga na jednym z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja tylna (wschodnia). Widok ogólny od podwórza. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja tylna (wschodnia). Widok ogólny od podwórza. Wylot przejazdu bramnego (z lewej) i drzwi klatki schodowej (z prawej). Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja tylna – wyście na podwórze. Garaż. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – wyjście z klatki schodowej. Widok na północ. Garaże. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Widok na północ. Garaże. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Garaże w północnej partii podwórza. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Widok na północ. Garaże. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze część południowa. Widok na wschód. Garaż. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja tylna (wschodnia). Balkony nad przejazdem bramnym. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja tylna (wschodnia). Balkony nad przejazdem bramnym. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wylot przejazdu bramnego na podwórze. Widok na południowy zachód. Balkony. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – wylot przejazdu bramnego. W tle wyjście z klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Okładzina cokołu z płytek. Widok od podwórza. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Okładzina cokołu z płytek Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Okładzina cokołu z płytek. Widok ku ulicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Sufit. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wrzutnia (zsyp) na węgiel. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wrzutnia (zsyp) na węgiel. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Okładzina cokołu z płytek. Wcięcie w bankiecie na dawne wierzeje. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wylot przejazdu bramnego na ulice. Krata (współczesna). Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok od ulicy. Kolumna. Fot. Robert Marcinowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.