Obiekt należał do rozległego największego w Otwocku sanatorium dziecięcego, którego początki się gają 1929 r. Wtedy to z inicjatywy żony marszałka Piłsudskiego, Aleksandry, kierowany przez nią „Komitet Opieki nad Najbiedniejszymi Mieszkańcami Warszawy i Podmiejskich Okolic”, rozpoczął starania o wydzierżawienie gruntu na którym mógłby uskuteczniać swą działalność polegającą głównie na dawaniu wytchnienia najbiedniejszym-najmłodszym. W myśl tej idei powstało rozległe letnisko dla dzieci, mogące pomieścić jednorazowo nawet do 1000 (!) pensjonariuszy. Na cześć głównej animatorki Aleksandry – letnisko nazwano Olinem. Z czasem zaczęto tu prowadzić także działalność leczniczą i prozdrowotną. Wynikiem tego przy powojennej reaktywacji instytucji (jeszcze nie pod państwowym nadzorem) postawiono jeszcze bardziej na leczenie dzieci. Powstał tu duże i prężnie działające sanatorium (i prewentorium) dla dzieci gruźliczych. Szybki powojenny rozwój placówki nie byłby możliwy, bez wydatnej pomocy jaką nieodpłatnie ofiarowało nam państwo szwedzkie. Pomoc dotyczyła zarówno wznoszenia budynków (materiały, żołnierze w roli robotników etc.), szkolenia personelu polskiego, jak i pracy na miejscu wysokiej klasy specjalistów ze Szwecji. Po kilku latach, gdy nowa władza uznała że przedsięwzięcie zostało dostatecznie rozwinięte, położyła na nim są… rękę i od tej pory (1947 r.) było to już sanatorium państwowe, od 1951 r. funkcjonujące pod nazwą: Wojewódzki Szpital Gruźlicy i Chorób Płuc dla Dzieci im. J. Marchlewskiego. Placówka dalej się rozwijała, powstawały nowe budynki dla nowych leczniczych potrzeb, dość powiedzieć, że na początku lat 50. XX w. palcówka dysponował pięćset dwudziestoma miejscami. Niestety placówka nie wytrzymała zderzenia z nową rzeczywistością po 1989 r. Odziały lecznicze wraz z personelem, sprzętem i pensjonariuszami poprzenoszono w inne miejsca, ale sama nieruchomość nie obroniła się przed prawami rynku. Zaczęła niszczeć i popadając szybko w ruinę. Dziś najlepiej bodajże zachowanym obiektem jest ten poniżej zinwentaryzowany – zdewastowana i zbezczeszczona kaplica przyzakładowa. Z innych pawilonów pozostały bardzo nikłe szczątki, teren porasta las i tylko stojąca czasem miedzy drzewami betonowa latarnia, czy asfalt pojawiający się na dziwnie prostych „leśnych” ścieżkach, świadczą o dawnej przeszłości tego miejsca.
::: Włączono do bazy w ramach projektu: ,,FOCUS na detal – społeczna dokumentacja detalu architektonicznego zabytków Warszawy i innych miast Mazowsza”, realizowanego w ramach wsparcia ze środków planu rozwojowego (Krajowego Planu Odbudowy / KPO).
Widok ogólny od zachodu. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od zachodu – podcienie. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od płn.-zachodu. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od północy. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od wschodu. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od południa. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok ogólny od południa – okna szczelinowe. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Widok spod wejścia na ołtarz. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze ściana północna – cegła dziurawka. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Ściana północna – cegła dziurawka. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Ołtarz. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Ołtarz. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Widok ku wyjściu. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Korytarz na zakrystii. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Pokój na zakrystii. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Pokój na zakrystii. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Posadzka na zakrystii. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze. Posadzka na zakrystii. Płytka „Dziewulski i Lange”. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze – zakrystia. Toaleta (?). Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze – zakrystia. Toaleta (?). Plytka. Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze – zakrystia. Toaleta (?). Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze – zakrystia. Szafka ścienna na przybory liturgiczne (?). Fot. Elżbieta Smoleńska, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana zachodnia. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wejście główne. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana północna zakrystii – fryz. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana północna zakrystii – fryz. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana zachodnia zakrystii. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana zachodnia – okna szczelinowe. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Ściana zachodnia – okna szczelinowe. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.Wnętrze – sień przy wyjściu głównym. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Focus na detal”.