Elewacja oduliczna - partia zachodnia. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Najprawdopodobniej jeden z najstarszych domów w okolicy. Mimo, iż spod ładnie odnowionej jasnej elewacji wyglądają nowe okna, to po chwili obserwacji można dość do takiego właśnie wniosku, jak ten postawiony powyżej. Otóż mimo, iż kamieniczkę wzniesiono bez przejazdu bramnego i bez zamkniętego podwórza, to jednak postawiono (a może stała już wcześniej) typową rodem z XIX wieku podwórzową oficynę podłużną (równoległą do wschodniej granicy działki). Posadowioną w ostrej granicy i ślepą ścianą szczytową górującą nad placem sąsiada. Na nowodzyskanych przez Warszawę peryferiach (spod esplanady), mało kto budował w ten sposób po I wojnie światowej i to szczególnie w okolicy, w której dotychczas nie było zabudowy mieszkalnej. Oficyna ta niszczała do w 2010 r., kiedy to wkomponowano ją w nowy gmach wypełniający dość szczelnie tyły działki. Zapewne także wtedy dom frontowy otynkowano. Makijaż ten oczywiście nie przeszkadza, ale trochę maskuje prawdziwy wiek obiektu. Wszytko staje się jednak jasne po wejściu na klatkę schodową. Mimo, że dom ma tylko dwa pietra, to gdyby nie widok zza okna, można by pomyśleć, że mamy do czynienia z któraś ze śródmiejskich kamienic. Wiele detali takich, jak heksagonalne płytki, biegi schodów, spoczniki i podesty na piętrach, balustrada i poręcz, a także zakończenie jej na ostatnim piętrze wraz z półkoliście uformowanym oknem przy ostatnim spoczniku; wszystko to przekonuje nas o tym, że albo kamienica powstała jeszcze przed I wojną światową, albo architekt był starszej daty, a niemodne materiały i przestarzały projekt nie przeszkadzały zamawiającemu, zważywszy, że były zapewne nieco tańsze, …albo jedno i drugie wespół. Tak czy inaczej – obiekt ten stanowi ciekawy przypadek odstępstwa od niepisanej, zwyczajowej normy budowlanej panującej wówczas w tej okolicy, preferującej raczej styl modernistyczny z konotacjami funkcjonalistycznymi, niż odchodzące w już wówczas w przeszłość i trącące myszką, reminiscencje belle epoqe.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia środkowa górnych pięter. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia środkowa górnych pięter. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia środkowa z głównym wejściem na klatkę schodową. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia środkowa. Wejście główne na klatkę schodową. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia środkowa. Wejście główne na klatkę schodową. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Zejście do sutereny i wejście główne na klatkę schodową. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna – partia zachodnia. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja boczna – zachodnia. Widok ogólny. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja boczna – zachodnia. Okno od sutereny. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja tylna i boczna – narożnik północno zachodni. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja tylna i boczna – narożnik północno zachodni. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja podwórzowa – północna. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Wejście na klatkę schodową od podwórza. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Schody na parter i wejście do piwnicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Schody na parter. Wytarte stopnie. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Schody na parter. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Wczesnomodernistyczna balustrada. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok z piętra na spocznik. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Posadzka z heksagonów. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Posadzka z heksagonów. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Wczesnomodernistyczna balustrada. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Wczesnomodernistyczna balustrada. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Posadzka z heksagonów. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Posadzka z heksagonów. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Posadzka z heksagonów. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Posadzka z heksagonów. Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Posadzka z heksagonów. . Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Policzki schodów i wczesnomodernistyczna balustrada. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Wczesnomodernistyczna balustrada. . Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Detal wczesnomodernistycznej balustrady – ślad po odłamku (?). Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Zakręt balustrady na piętrze. Posadzka z heksagonów. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok na ostatnie piętro. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok na ostatnie piętro. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok na ostatnie piętro. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Ostatnie piętro. Drzwi (na strych?). Fot. Joanna Lipnicka. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok z ostatniego piętra na spocznik. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok z ostatniego piętra na spocznik. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok z ostatniego piętra na spocznik, przez ażur balustrady. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r.,źródło: Studeo et Conservo XVII.Klatka. Widok z ostatniego piętra na spocznik przez ażur balustrady. Fot. Ewa Dziedziniewicz-Rąpca. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.