Elewacja oduliczna – widok ogólny. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: "Studeo et Conservo 2024" - (XIX edycja).
Budynek z początku lat 80. XIX w. Pod koniec lat 80. właścicielką posesji była Józefa Piotrowska. O historii budynku pisała m.in. Monika Wesołowska (inicjatywa „Z Praga za pan brat”), której opracowanie tu przywołujemy: „W 1876 r. Józef Piotrowski kupił od Ludwiki z Benczewskich Smoczyńskiej posesję nr hip. 231-Pr. Z zakupionej przez siebie działki wydzielił w 1880 r. kolejną o nr hip. 231 B. Na jej terenie w latach 1880-1881 zaczęto budować dla Piotrkowskiego kamienicę. Pozostałą część nieruchomości w 1882 r. kupili od właściciela Aleksander i Magdalena z domu Mingin małż. Kossowicz. Po śmierci Piotrowskiego właścicielami kamienicy zostali jego niepełnoletni synowie: Józef, Władysław, Emil i Wacław. W 1911 r., w drodze licytacji publicznej, nowymi właścicielami posesji zostali Wiktor i Teofila z Kacprzyńskich małż. Podgórscy. Rok później sprzedali oni połowę nieruchomości Henrykowi i Annie małż. Pajewskim. W 1920 r. Henryk Pajewski (od 1915 r. jedyny właściciel)odsprzedał swoją część Walentemu i Julii małż. Korzec, którzy od 1924 r. występowali pod nazwiskiem Korczak. Wiktor i Teofila Podgórscy sprzedali w 1930 r. swoją część Henrykowi Podgórskiemu. Ostatnimi właścicielami przed wybuchem wojny, od 1933 r., byli Pejsach i Leja małż. Kestin, którym Podgórski i Korczakowie odsprzedali swoje części nieruchomości (oprac. na podstawie ksiąg hip. i repertoriów dokumentów dla nr hip. 231-Pr, APW Oddział w Milanówku)”. Obiekt wyszedł obronną ręką z II wojny światowej i szczęśliwie dotrwał do naszych czasów. Jako wartościowy pod względem historycznym został poddany gruntownej renowacji na przełomie 2008 i 2009 r. Autorką projektu odnowienia kamienicy była Krystyna Grzelak-Berman. Organizacją wspierającą i animującą przedsięwzięcie był Zespół Opiekunów Kulturowego Dziedzictwa Warszawy z Januszem Sujeckim na czele. W wyniku prac mury zewnętrzne docieplono, ale – co warto podkreślić – nie zatarto przy tym pierwotnego detalu. Niestety, w przypadku klatek schodowych dokonano daleko idących rekonstrukcji, połączonych z usunięciem niemalże całej oryginalnej stolarki. W połączeniu z użyciem przy rekonstrukcji jasnego drewna sosnowego (?), lakierowanego bezbarwnie, uzyskano efekt współczesnego wnętrza.
::: Włączono do bazy w ramach projektu: „Studeo et Conservo 2024” – (XIX edycja), dofinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Widok ogólny od strony ulicy. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Narożnik. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od Targowej. Płd-wsch balkon I-go piętra. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od Targowej. Płd-wsch balkon I-go piętra. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od Targowej. Płd-wsch balkon I-go piętra. Podniebie. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od Targowej. Płd-wsch balkon I-go piętra. Wspornik. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Skrzydło od Skaryszewskiej – widok od podwórza. Kapliczka. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Skrzydło od Skaryszewskiej – widok od podwórza. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Skrzydło od Skaryszewskiej – widok od ulicy. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Skrzydło od Skaryszewskiej – balkon. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Skrzydło od Skaryszewskiej – podniebie balkonu. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – parter. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – spocznik przed II-gim piętrem. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – spocznik. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – widok z I-go piętra. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – parter. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik po parterze. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik po II-gim piętrze. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok ogólny od strony Skaryszewskiej. Fot. Marceli Sajko, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – piętro III-cie. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – piętro III-cie. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik po II-gim piętrze. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka zachodnia – spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – widok na spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – parter. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka główna – spocznik. Fot. Marta Wasilewska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).