Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Modernistyczna kamienica powstała pod koniec lat 30. XX w., jako drugi dom na tej parceli. Pierwszym była nieco starsza oficyna poprzeczna, jednotraktowa, przylegająca placami do północnej granicy działki. Wypalona w czasie wojny, nie została po niej odbudowana. Co innego nowszy dom. Mimo uszkodzeń dwóch górnych kondygnacji został po 1945 r. odbudowany. W przypadku domu frontowego zastosowano tu rzadki w Warszawie zabieg, polegający na cofnięciu gmachu nieznacznie w głąb posesji. Powstałą w ten sposób przestrzeń przeznaczono na zieleń miejską. Jedynie od strony zachodniej, gdzie przez lata mieściła się fabryka cukrów Fuchsa postanowiono dociągnąć do ulicy łącznik – coś na kształt mini oficyny bocznej. Pomieszczono w niej loggie, lecz skierowano je nie na ulicę, a na powstały przed domem skwerek. O ile domy cofnięte w głąb parceli, celem uzyskania zieleni przed oknami, czasami się zdarzały, o tyle rozwiązanie z loggiami jest unikalne i jedyne w swoim rodzaju, ponieważ wymuszone zostało nie najciekawszym przemysłowym sąsiedztwem. Fasada kamienicy mimo, iż w złożeniu projektowana była jako funkcjonalistyczna, a więc skromna, została zapewne jeszcze bardziej uproszczona ostatnimi czasy, przez położenie nowego tynku. Mimo drastycznych zmian fasady we wnętrzu zachowało się sporo oryginalnego detalu. Wygląda na to, że remont objął przede wszystkim elewacje. Na uwagę zasługują – ubytki w płytkach przejazdu bramnego mogące być śladami po drugowojennych odłamkach.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Balkony. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny zachodniej partii. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny środkowej partii. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Odrzwia bramne. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok ku ulicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok ku ulicy. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok ku ulicy. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny widok ku ulicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok ku ulicy. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny widok ku ulicy. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Płytki przejazdu bramnego. Pośrodku – postrzeliny (?). Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Płytki przejazdu bramnego u wylotu na podwórze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Płytki przejazdu bramnego. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny u wylotu na podwórze. Pomiar płytek. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny u wylotu na podwórze. Pomiar płytek. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Przepierzenie z balustrady i katy naprzeciw wejścia do klatki schodowej. Mieszkanie stróża (?). Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Kolumna/słup przy wejściu na klatkę schodową. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wejście na klatkę schodową. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wejście na klatkę schodową. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Parter – drzwi do przejazdu bramnego. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – wyjście na podwórze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Posadzka na parterze. Ubytki. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok ze spocznika na piętro. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – zejście do piwnicy. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Posadzka. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Posadzka spocznika, lastrico schodów. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Posadzka. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Posadzka na piętrze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z piętra na ostatni spocznik. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z ostatniego piętra. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Gałka u drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Dzwonek do jednego z lokali mieszkalnych. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Mocowanie pręta balustrady do stopnia schodów (z lastrico). Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Lastrico schodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – zejście do piwnicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – zejście do piwnicy. Fot. Iwona Otrębska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – wyjście z piwnicy. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Komórka w piwnicy. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Widok ogólny wschodniej partii. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa.Okna klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Wylot przejazdu bramnego, okna klatki schodowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa.Okna klatki schodowej. Fot. Anna Antonik. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Okna Sutereny. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Okno parteru. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.