Kamienica ul. Długa 20 (Dom pod Herbami), Warszawa
Data dodania :  
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Obiekt zabytkowy, XIX-wieczny. W literaturze spotyka się czasami błędne przekonanie jakoby dom ten powstał pod koniec XVIII w. Owszem były projekty, ale nie zostały zrealizowane. To z czym mamy do czynienia obecnie to obiekt, powstały w latach 1876-77, jako kamienica czynszowa z rozległym gospodarczym podwórzem. Inwestycję zrealizowano dla Adolfa Wolińskiego, a projektantem był Franciszek Brauman. Patrząc na fotografie z okresu międzywojennego, można pokusić się o stwierdzenie, iż pierwotnie dwupiętrowy dom z czasem nadbudowano o ostatnią, trzecią kondygnację. Trzynastoosiowa fasada została skomponowana symetrycznie. Nad centralnie zlokalizowanym przejazdem bramnym umieszczono balkon – dziś nieistniejący. Kolejne cztery balkony zdobiły I-sze i II-gie piętro środkowych osi obu skrajnych, trzyosiowych ryzalitów bocznych. Ryzality pozostały, balkony nie. W czasie II wojny światowej (powstanie 1944 r.), gmach spłonął. Szczęśliwie nie zrównano go z ziemią, jak wiele domów z okolicy. Przy okazji powojennej odbudowy Starówki postanowiono kamienicę tę ratować, ale jak można założyć, stało się to niejako przypadkiem… Była bowiem wówczas doktryna, w myśl której na poważnie mówiono o zabytkach wówczas gdy obiekt miał około stu lat. Jako granicę czasową postawiono bodajże wybuch powstania listopadowego. Ten dom był wtedy znacznie młodszy. Odnawianie go gdzie indziej mogło by być związane z jakimiś celem utylitarnym, ale tu priorytetem były zabytki, ich ratowanie, albo odtwarzanie. Zasadniczo zabudowa z II-giej połowy XIX w. uważana była za mało wartościową, a już na pewno za niegodną przywracania w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta. Może więc to niedomówienie, ta pomyłka z niezrealizowanym w tym miejscu XVIII-wiecznym projektem, zaskutkowała kwalifikacją ruin do rekonstrukcji, z założeniem że może i wygląd był ostatnio mało historyczny, ale relikty barokowe gdzieś tam w murach są. Otóż okazało się, że jednak nie ma, ale budynek szczęśliwie ocalał. Nie cały wszelako, bo rozebrano go do połowy… do dolnej połowy, czyli do parapetów okien I-go piętra. Już w 1950 r. obiekt uzyskał swą obecną formę. Fasadę zubożono jeśli chodzi o detal. Dodano jednak charakterystyczny motyw herbów polskich miast w tym z miast na ziemiach odzyskanych. Tylne (kuchenne) klatki schodowe pierwotne na rzucie prostokąta o wyoblonych narożach spotkał różny los. Wschodnią zlikwidowano zupełnie, a na bazie zachodniej powstała półcylindryczna wieża dla nowych schodów. Obecnie w kamienicy mieści się bursa miejska n-er 6.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodniej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodnio środkowej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, środowej partii budynku – herby i przejazd bramny. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, wschodnio środkowej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, wschodniej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Cokół przyziemia. Krata okienna – fragment. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Cokół przyziemia. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Dół rynny przy ryzalicie wschodnim – widok na wschód. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Dół rynny przy ryzalicie wschodnim – widok na północ. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – detal. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – detal. Mocowanie – kotwa. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – zwijana. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodniej połowy budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Bonowanie parteru. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Oprawa okien. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, środkowej partii budynku – herby: Warszawy i Gdyni. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Oprawa okna I-go pietra – herby. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Wylot przejazdu bramnego na ulicę. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdyni. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy.Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. Fot. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata z monogramem (TBS). Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. po prawej okienko stróża. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Okienko stróżówki – strona wschodnia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata okienna w okienku stróżówki. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata w jednym z okienek bocznych. Pomiar detalu. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata w jednym z okienek bocznych. Pomiar detalu. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Torunia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Olsztyna. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Olsztyna. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Rzeszowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Rzeszowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Bydgoszczy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Bydgoszczy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Poznania. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Poznania. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdańska. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdańska. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Szczecina. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Katowic. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Katowic. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Łodzi. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Łodzi. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Torunia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Krakowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Lublina. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Lublina. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Chełma. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Obiekt zabytkowy, XIX-wieczny. W literaturze spotyka się czasami błędne przekonanie jakoby dom ten powstał pod koniec XVIII w. Owszem były projekty, ale nie zostały zrealizowane. To z czym mamy do czynienia obecnie to obiekt, powstały w latach 1876-77, jako kamienica czynszowa z rozległym gospodarczym podwórzem. Inwestycję zrealizowano dla Adolfa Wolińskiego, a projektantem był Franciszek Brauman. Patrząc na fotografie z okresu międzywojennego, można pokusić się o stwierdzenie, iż pierwotnie dwupiętrowy dom z czasem nadbudowano o ostatnią, trzecią kondygnację. Trzynastoosiowa fasada została skomponowana symetrycznie. Nad centralnie zlokalizowanym przejazdem bramnym umieszczono balkon – dziś nieistniejący. Kolejne cztery balkony zdobiły I-sze i II-gie piętro środkowych osi obu skrajnych, trzyosiowych ryzalitów bocznych. Ryzality pozostały, balkony nie. W czasie II wojny światowej (powstanie 1944 r.), gmach spłonął. Szczęśliwie nie zrównano go z ziemią, jak wiele domów z okolicy. Przy okazji powojennej odbudowy Starówki postanowiono kamienicę tę ratować, ale jak można założyć, stało się to niejako przypadkiem… Była bowiem wówczas doktryna, w myśl której na poważnie mówiono o zabytkach wówczas gdy obiekt miał około stu lat. Jako granicę czasową postawiono bodajże wybuch powstania listopadowego. Ten dom był wtedy znacznie młodszy. Odnawianie go gdzie indziej mogło by być związane z jakimiś celem utylitarnym, ale tu priorytetem były zabytki, ich ratowanie, albo odtwarzanie. Zasadniczo zabudowa z II-giej połowy XIX w. uważana była za mało wartościową, a już na pewno za niegodną przywracania w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta. Może więc to niedomówienie, ta pomyłka z niezrealizowanym w tym miejscu XVIII-wiecznym projektem, zaskutkowała kwalifikacją ruin do rekonstrukcji, z założeniem że może i wygląd był ostatnio mało historyczny, ale relikty barokowe gdzieś tam w murach są. Otóż okazało się, że jednak nie ma, ale budynek szczęśliwie ocalał. Nie cały wszelako, bo rozebrano go do połowy… do dolnej połowy, czyli do parapetów okien I-go piętra. Już w 1950 r. obiekt uzyskał swą obecną formę. Fasadę zubożono jeśli chodzi o detal. Dodano jednak charakterystyczny motyw herbów polskich miast w tym z miast na ziemiach odzyskanych. Tylne (kuchenne) klatki schodowe pierwotne na rzucie prostokąta o wyoblonych narożach spotkał różny los. Wschodnią zlikwidowano zupełnie, a na bazie zachodniej powstała półcylindryczna wieża dla nowych schodów. Obecnie w kamienicy mieści się bursa miejska n-er 6.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodniej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodnio środkowej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, środowej partii budynku – herby i przejazd bramny. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, wschodnio środkowej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, wschodniej partii budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Cokół przyziemia. Krata okienna – fragment. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Cokół przyziemia. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Dół rynny przy ryzalicie wschodnim – widok na wschód. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Dół rynny przy ryzalicie wschodnim – widok na północ. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – detal. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Krata w oknie – detal. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – detal. Mocowanie – kotwa. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Krata okienna parteru – zwijana. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, zachodniej połowy budynku – herby. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Bonowanie parteru. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Oprawa okien. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Widok ogólny, środkowej partii budynku – herby: Warszawy i Gdyni. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Oprawa okna I-go pietra – herby. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja południowa. Wylot przejazdu bramnego na ulicę. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdyni. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy.Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. Fot. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata z monogramem (TBS). Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Widok od ulicy. po prawej okienko stróża. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Okienko stróżówki – strona wschodnia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata okienna w okienku stróżówki. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata w jednym z okienek bocznych. Pomiar detalu. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Przejazd bramny. Krata w jednym z okienek bocznych. Pomiar detalu. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Torunia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Olsztyna. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Olsztyna. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Rzeszowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Rzeszowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Bydgoszczy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Bydgoszczy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Poznania. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Poznania. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdańska. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Gdańska. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Wrocławia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Szczecina. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Katowic. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Katowic. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Łodzi. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Łodzi. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Torunia. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Krakowa. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Lublina. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Lublina. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.Elewacja oduliczna. Herb Chełma. Fot. Aleksandra Bąkowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.