Elewacja oduliczna – widok ogólny. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: "Studeo et Conservo 2024" - (XIX edycja).
Dom wzniesiony w przededniu II wojny światowej, w zachodniej pierzei trzech nowych domów przy przedłużonej ulicy Żelaznej. Odcinek na północ od Nowolipia powstał w celach spekulacyjnych – bardziej opłacalne było wydzielenie krótkiej ślepej uliczki (zwanej zresztą prześmiewczo „ślepą kiszką Żelaznej”) pod rozdrobnioną, ale frontową zabudowę niż budowanie jednej okazałej, ale wielopodwórzowej kamienicy. Przy nowym odcinku ulokowano aż trzy frontowe domy. Mieszkania od ulicy miały lepsze wzięcie, a zatem ich wynajem był bardziej opłacalny – uważano je za bardziej luksusowe. Po likwidacji znajdującej się w tym miejscu od lat fabryki lamp Serkowskiego powzięto decyzję o rozparcelowaniu gruntu. Stojące tu do dziś budynki – wraz z kilkoma sąsiednimi – mimo iż pozostawały w bezpośrednim sąsiedztwie getta, to nie były doń włączone, dzięki czemu przetrwały II wojnę światową. Domy te z początkiem okupacji zostały wysiedlone i przeznaczone dla Niemców na cele mieszkalne i administracyjne (w części były biura). Omawiany tu dom spod numeru 103 był wznoszony w przededniu II wojny światowej dla E. Hofmana, w innych źródłach z tego samego okresu jako wznoszący dom występuje Mojsze Hofman. Być może dom został przepisany przez jednego członka rodziny na drugiego. Budową kamienicy kierował inż.-arch. Leonard Kario (lata życia: 1900-1942), a prace wykonywało przedsiębiorstwo budowlane Damiana Tokara. Obiekt został częściowo uszkodzony podczas II wojny, jednak zniszczenia nie były rozległe. Na jednym ze spoczników można zobaczyć odbitą w lastrico serię z karabinu maszynowego, a na żeliwnej balustradzie ślady po kulach.
::: Włączono do bazy w ramach projektu: „Studeo et Conservo 2024” – (XIX edycja), dofinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Widok ogólny od ulicy. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok ogólny od ulicy. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Balkon. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Balkon. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Boniowanie elewacji. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Boniowanie elewacji. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Okienko piwniczne. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok od strony ulicy. Parapet. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny – posadzka. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny – widok od ulicy. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny – posadzka. Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny – posadzka. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Przejazd bramny – wejście na klatkę schodową. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Lastrico przy wyjściu. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – spocznik. Postrzeliny (?). Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – spocznik. Postrzeliny (?). Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – spocznik. Parapet. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Posadzka w korytarzyku. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter. policzki schodów. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – parter – balustrada. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – widok z I-go piętra. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – spocznik. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Widok ogólny od podwórka. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Podwórko. Fragment barierki wokół trawnika. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatnie piętro. Korytarz. Fot. Teresa Adamiak, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatnie piętro. Korytarz. Fot. Anna Laskowska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatnie piętro. Korytarz. Fot. Anna Laskowska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatnie piętro. Korytarz. Fot. Anna Laskowska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatnie piętro. Korytarz. Toaleta. Fot. Anna Laskowska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – piętro IV-te. Toaleta. Fot. Anna Laskowska, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatni spocznik. Postrzeliny (?). Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).Klatka – ostatni spocznik. Postrzeliny (?). Fot. Robert Marcinkowski, 2024 r., źródło: „Studeo et Conservo” – (XIX edycja).