Elewacja oduliczna - Widok ogólny. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Stara ok. 200-stu letnia kamienica z okresu przedpowstaniowego – doby Królestwa Polskiego, jedna z nielicznych zachowanych w Warszawie. Powstała krótko przed 1830 r. dla Jakuba Hempla. W roku 1844 r. dom nabył Józef Fraget, znany warszawski przedsiębiorca i dotychczasową kamieniczkę przebudował (wg. proj. Andrzeja Gołońskiego), zagospodarowując jednocześnie zaplecze na potrzeby swojej fabryki. To wtedy, na przełomie lat 40 i 50. XIX w. powstało w głębi podwórza szereg obiektów, z których część nie przetrwała wojny, część powojennej odbudowy, a cześć została zburzona dopiero ok. 2001 roku pod nowy blok. Kamienica oduliczna przetrwała wojnę wypalona. Poważne uszkodzenia nie stały się na szczęście przeszkodą i dom odremontowano. Dodać przy tym wypada, że zabytkowy ów obiekt po wojnie rozrósł się do dwóch posesji, zachowując przy tym jeden adres. Niby po dokładnym obejrzeniu fasady widać jednoznacznie, że zachodnia część to budynek stylizowany i nieoryginalny, jednak odtworzony dość wiarygodnie. Jako, że po przylepieniu do starej kamienicy, oba domy dostały ten sam adres, są traktowane, jako jedna całość. Pokłosiem tego jest utrzymanie obu kamieniczek, i tak do siebie bardzo podobnych, w takiej samej tonacji kolorystycznej, co z kolei znacząco przyczynia się do utrwalania w świadomości mieszkańców błędnego przekonania, iż mają do czynienia z jednym, a nie z dwoma obiektami. Warto też uściślić, że data umieszczona w postaci aplikacji na odrzwiach bramnych (1824 r.) odnosi się nie do roku wzniesienia domu, a do roku powstania firmy Józefa Frageta.
Elewacja oduliczna – zachodnia partia budynku. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – Widok ogólny. Granica miedzy starym budyniem (prawa strona) a powojenną stylizacją na obiekt historyczny (lewa strona). Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Gzyms koronujący na granicy miedzy starym budyniem (prawa strona) a powojenną stylizacją na obiekt historyczny (lewa strona). Fot. Joanna Glowacka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – parter. Granica miedzy starym budyniem (prawa strona) a powojenną stylizacją na obiekt historyczny (lewa strona). Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – widok ogólny. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Żeliwny balkon nad przejazdem bramnym. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Podniebienie żeliwnego balkonu nad przejazdem bramnym. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – żeliwny balkon. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Żeliwny balkon nad przejazdem bramnym. Wspornik. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – żeliwny wspornik pod balkonem. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Podniebienie żeliwnego balkonu – wspornik. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Balustrady żeliwnego balkon nad przejazdem bramnym. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Detal balustrady żeliwnego balkon nad przejazdem bramnym. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – wschodnia partia budynku. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – widok ogólny. Boniowanie narożnika. Gzyms okoronujący. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – wschodnia partia budynku. okno I-go piętra. Boniowanie narożnika Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna -Boniowanie narożnika południowo wschodniego. Fot. Joanna Glowacka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja boczna – wschodnia. Boniowanie narożnika północno wschodniego. Fot. Joanna Glowacka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – okno II-go pietra. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – przejazd bramny pod żeliwnym balkonem. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z zewnątrz od ulicy. Fot. Daniel Wymoczył. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z zewnątrz od ulicy. Fot. Daniel Wymoczył. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok odrzwi od ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Strona wschodnia – inicjały bite w blasze: J.D.F., zapewne należące do Józefa Frageta.Fot. Daniel Wymoczył. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ogólny. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Strona zachodnia – na blasze bity numer hipoteczny działki: „753”. Fot. Daniel Wymoczył. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok od ulicy. Aplikacja na odrzwiach z datę powstania firmy i inicjałami właściciela Józefa Frageta. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z zewnątrz od ulicy. Fragment aplikacji inicjałów Frageta. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – odrzwia okute blachą. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – odrzwia okute blachą. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – odrzwia okute blachą. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Odrzwia aplikacja na blasze.. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Odrzwia okute blachą – metalowe ozdobne aplikacje. Fot. Joanna Glowacka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zerkacz. Widok ku ulicy. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – judasz. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – mechanizm do blokowania odrzwi. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zawias odrzwi. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zawias odrzwi. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Widok od wewnątrz. Skobel. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ku ulicy. Świetliki we wrotach. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ku ulicy. Wrota. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z wewnątrz ku ulicy. Fot. Daniel Wymoczył. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Sklepienie krzyżowe przejazdu bramnego – widok ku ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – kapliczka (najpewniej okupacyjna). Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – drzwi na klatkę schodową. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – drzwi do dawnego mieszkania stróża. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Przejazd bramny – widok ku ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Przejazd bramny – widok ku ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Narożnik południowo zachodni domu nowego. Widok ku ulicy. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia domu nowego. Okno I-go pietra. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia domu nowego. Okno parteru. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Narożnik północno zachodni domu nowego. Widok od podwórza. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Daszek nad wejściem do klatki schodowej. Widok na zachód. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Ryzalit klatki schodowej. Widok na południe. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Szczyt ryzalitu klatki schodowej. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Dół ryzalitu klatki schodowej, z wejściem do budynku. Fot. Joanna Głowacka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Daszek nad wejściem do klatki schodowej. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. Daszek nad wejściem do klatki schodowej. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna) domu nowego. wspornik daszka nad wejściem do klatki schodowej. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna). Wylot przejazdu branego na podwórze. Widok na południowy wschód. Fot. Piotr Prusakiewicz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja północna (tylna). Widok od północnego wschodu. W tle wylot przejazdu bramnego. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja boczna, wschodnia i tylna. Narożnik północno wschodni – widok od podwórza ku ulicy. Boniowanie. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja boczna, wschodnia. Boniowanie naroznika. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja boczna, wschodnia – okno I-go piętra. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.