Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Obiekt powstał z dużym prawdopodobieństwem w latach 20. XX w., a już na pewno przed rokiem 1935. Można tak założyć analizując wystój elewacji. Ta oduliczna wpisuje się w tzw. styl dworkowy preferujący historyzujące, nieco zgeometryzowane pod wpływem nurtu art. Deco, formy, nawiązujące z grubsza do naszych rodzimych wzorców. Stąd być może fasada tego konkretnie obiektu niewątpliwie kojarzy się z przerośniętym dworkiem szlacheckim. podobnie jest od strony podwórza, zamienionego obecnie na całkiem zaciszny, przyjemny ogród. Intymności sprzyja ślepa ściana pobliskiej oficyny. Takie rozwiązanie (obiekt sąsiada w ostrej granicy) zazwyczaj krytykowane, tu sprawdza się znakomicie. Elewacja od tej strony też pobrzmiewa historią, z tym tylko że przywodzi na myśl nie prowincjonalną siedzibę szlachecką, a raczej budowlę obronną (brak okien w przyziemiu, wysoki cokół, klatka ukryta w dobudówce stylizowanej na starą wieżę, itd.). Warto zauważyć iż od strony podwórza widać wyraźne związki z posesją sąsiednią, od wschodniej strony, pod n-erm 36. Takie same są, gzymsy, „wieże” klatek schodowych, czy trójdzielne okna; świadczy to znacząco o tym samym inwestorze, albo/i tym samym projektancie obu obiektów. Wewnątrz (na klatce) zachowało się sporo oryginalnych elementów wystroju, takich jak: schody z balustradą, posadzki czy drzwi do lokali mieszkalnych. W przypadku wystroju wnętrz widzimy tu większy powiew nowoczesności i otwarcia na nowe style – przede wszystkim na modernizm, niż w przypadku elewacji.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Facjata wkomponowana tympanon. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Podniebienie balkonu w centralnej części fasady. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Balustrada balkonu. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Pilaster. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Pilaster i zachodnia partia budynku. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Okno wysokiego parteru, pod którym: imaki na donice. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Pilaster i zachodnia partia budynku. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Wschodnia partia budynku – nad przejazdem bramnym. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Przejazd bramny we wschodniej partii budynku. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Przejazd bramny – zredukowany do roli pieszego przełazu. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zredukowany do roli pieszego przełazu. Widok ku podwórzu. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zredukowany do roli pieszego przełazu. Widok ku ulicy. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – zredukowany do roli pieszego przełazu. Widok ku ulicy. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Żeliwna klapa – rewizji węzła wodociągowego (?). Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Żeliwna klapa – rewizji węzła wodociągowego (?). Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Żeliwna klapa – rewizji węzła wodociągowego (?). Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Drzwi do dawnej stróżówki. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Widok ogólny (na północ). Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Fragment muru (ogrodzenia) na wschodniej granicy posesji. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Wątek ceglany w murze granicznym. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Zachodnia partia elewacji północnej. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Elewacja północna widok ogólny. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Elewacja północna widok ogólny. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Elewacja północna widok ogólny. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Ryzalityczna pseudowieża, dobudówki klatki schodowej w północnej elewacji. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Elewacja północna – boniowane łuki pod zachodnią partia budynku. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Aedicula w elewacji północnej przy schodach ku drzwiom na klatkę. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Aedicula w elewacji północnej przy schodach ku drzwiom na klatkę. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – elewacja północna przy schodach ku drzwiom na klatkę schodową. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze. Aedicula w elewacji północnej przy schodach ku drzwiom na klatkę. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – schody ku drzwiom na klatkę. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – drzwi na klatkę schodową. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – podchwyt u drzwi na klatkę schodową. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Drzwi na podwórze. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Widok z I-go piętra na wyjście z klatki schodowej i zejście do suteren. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Heksagonalne płytki posadzki, przy wejściu na klatkę schodową. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Heksagonalne płytki posadzki, na granicy z lastrico. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Heksagonalne płytki posadzki. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka – drewniana poręcz balustrady. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Policzki schodów i balustrada. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Policzki schodów i mocowania prętów balustrady do stopni (z lastrico). Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka – widok ze spocznika na jedno z pięter. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka – widok ze spocznika na jedno z pięter. W tle rozdzielone drewnianym pilastrem, bliźniacze drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Zakręt balustrady na piętrze. W tle bliźniacze drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Posadzka na jednym z pięter. W tle bliźniacze drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Drewniany pilaster rozdzielający bliźniacze drzwi do lokali mieszkalnych. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Drzwi do lokalu mieszkalnego -bliźniacze. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Heksagonalne płytki posadzki, na jednym ze spoczników klatki. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Krata w oknie. Wzór tożsamy z tym na balustradzie. Fot. Magdalena Zaremba. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Drzwi do jednego z lokali mieszkalnych. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Drzwi do lokalu mieszkalnego -gałaka. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka – dzwonek przy jednym z lokali mieszkalnych. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka. Widok ku ostatniemu piętru. Balustrada. Fot. Dagmara Komorniczak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka – widok ze spocznika na ostatnie piętro. Arkadowy sufit. Fot. Aleksandra Koszewska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.