Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Kamienica znana pod nazwą Gmachu Centrali Towarzystw Rolniczych. Powstała w latach 1911-12, we wczesno modernistycznym stylu z wykorzystaniem elementów neobarokowych. Elewację oduliczną wyłożono szarym piaskowcem i ubogacono tematycznym programem rzeźbiarskim. Autorem projektu był Czesław Przybylski, z którym współpracowali rzeźbiarze: Zygmunt Otto i Józef Gardecki. Okazały ów obiekt (kilka oficyn, trzy podwórza), od początku projektowano z przeznaczeniem dla instytucji, a nie jako mieszkania pod wynajem. Z tego zapewne powodu, przejęty przez powojenne władze gmach, został szybko (1948 r.) wyremontowany, na potrzeby nowych instytucji. Gmach cały czas pełni podobne funkcje – min. jest siedzibą wielu pomniejszych firm. Niestety przy okazji powojennej renowacji usunięto cały pierwotny wystrój wnętrz. To, co mamy obecnie być może i ładnie się starzeje (min. mozaiki), lecz ma niewiele wspólnego z oryginałem. W czasie wojny obiekt tylko nieznacznie ucierpiał. Jako, że był budowany w nowoczesnej technice, miał murowane, ogniotrwałe stropy, zniszczeniu uległa jedynie ostatnia kondygnacja. Swoistą ciekawostką są witryny sklepowe w południowej partii elewacji frontowej, gdzie na obitej blachą stolarce zachowały się ślady drugowojennych postrzelin.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Wojciech Kmieć. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Górna partia budynku. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Widok ogólny partii środkowej. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Oprawa głównego wejścia. Balkon. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Oprawa głównego wejścia. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Posąg. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. „Panoplium” z grabiami i kosą. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Posąg nad wejściem. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Twarz posągu, kroksztyny i putta. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Twarz posągu. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Posąg nad wejściem. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Maska nad łukiem okiennym. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Okno. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Putto nad wejściem (strona lewa). Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Putto nad wejściem (strona prawa). Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oprawa drzwi – detal. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Kroksztyn. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Okno i oculus. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Oculus i balkon. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – balkon. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Oculus. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Boniowanie. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Okładzina cokołu i boniowanie.. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Okładzina cokołu i boniowanie.. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Imak na flagę. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Witryna z oryginalną, przedwojenną oprawą. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Detal witryny z drugowojennymi postrzelinami. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Detal witryny z drugowojennymi postrzelinami. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Oprawa głównego wejścia. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna. Odrzwia głównego wejścia. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi wejściowe – detal. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi wejściowe – detal. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi wejściowe – detal. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi wejściowe – detal. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – drzwi wejściowe od środka. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Drzwi wejściowe od środka.. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – drzwi wejściowe od środka. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – schodki na podest. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Obudowa kaloryfera. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Obudowa kaloryfera. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Posadzka. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Detal. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Detal. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na parterze. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Detal. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek balustrady na parterze. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Początek marmurowych schodów na parterze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Słupek początku schodów na parterze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Słupek początku schodów na parterze. Widok z góry. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – widok na parter. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Słupek początku schodów na parterze. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. W tle Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. W tle Powojenna mozaika z marmurowych ułomków. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Bramka – współczesna (?). Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Widok na spocznik. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – balustrada. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – balustrada.Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – balustrada. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Detal balustrady. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt schodów przy spoczniku. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Zakręt schodów przy spoczniku. Półkoliste wcięcia stopni. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Dusza schodów. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Dusza schodów. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok na ostatni spocznik, okno i oculus. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – ostatnie piętro. Oculus. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Schody klatki głównej. Widok na ostatni spocznik. Oculus. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – ostatnie piętro. Oculus. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z ostatniego piętra. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna – widok na ostatnie piętro. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Widok z ostatniego piętra. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Hall na II-gim piętrze. Powojenna (ok. 1950 r.) mozaika Stanisława Jagmina. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Hall na II-gim piętrze. Powojenna (ok. 1950 r.) mozaika Stanisława Jagmina. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Hall na II-gim piętrze. Powojenna (ok. 1950 r.) mozaika Stanisława Jagmina. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Hall na II-gim piętrze. Powojenna (ok. 1950 r.) mozaika Stanisława Jagmina – podpis autora. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall na II-gim pietrze. Posadzka. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oficyna podłużna – przykładowy korytarz na jednym z pięter w orientacji wsch.-zach. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka główna. Hall na II-gim piętrze. Posadzka. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oficyna podłużna – przykładowy korytarz na jednym z pięter w orientacji wsch.-zach. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Balustrada i policzki chodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Balustrada. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Zakręt balustrady na pietrze. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Zakręt balustrady na pietrze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Zakręt balustrady na pietrze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Zakręt balustrady – dusza schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Balustrada. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Tabliczka. BHP – PRL. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok z piętra na ostatni spocznik. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok ze spocznika na ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok ze spocznika na ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka boczna. Widok z ostatniego piętra na spocznik. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oficyna podłużna – przykładowy korytarz na jednym z pięter w orientacji wsch.-zach. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Widok z piętra na spocznik. perspektywa poręczy. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Jerzy S Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Schody, zakręt balustrady na piętrze. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. podniebienie schodów i sufit pod spocznikiem. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Schody, betonowa balustrada. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Jerzy S Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna. Miejsce styku starej (oryginalnej) i nowej (powojennej) balustrady. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka tylna – powojenna (górna) partia schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Oficyna podłużna – przykładowy korytarz na jednym z pięter w orientacji wsch.-zach. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wierzeje. Widok od ulicy – na wschód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Detal z wierzei. Widok od ulicy – na wschód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Przejazd bramny. Widok od podwórza – na zachód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne – zdrój, przelot bramny i odbój. Widok na zachód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne – zdrój. Widok na zachód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne – zdrój we wschodniej ścianie frontowego domu. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Widok ogólny ostatnich pięter – na wschód. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Widok ogólny – na północny wschód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Elewacja zachodnia – widok na wschód. Oprawa okna sutereny (być może dawnych drzwi). Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Elewacja zachodnia – widok na południowy wschód. Gzyms nad oknem sutereny. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko północne. Elewacja zachodnia – widok na południowy wschód. Kroksztyn z gzymsu nad oknem sutereny. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko południowe. Południowa elewacja oficyny podłużnej. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko południowe. Widok na zachód. Fot. Anna Laskowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.