Widok ogólny od południowego wschodu. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wczesnomodernistyczny gmach wznoszony w latach 1912-17, dla Banku Towarzystw Spółdzielczych. podług projektu Jana Heuricha młodszego, przy współpracy rzeźbiarza Zygmunta Otto, autora cyklu płaskorzeźb i dwóch monumentalnych orłów zdobiących dach, od których budynek ten wziął swą nieoficjalną nazwę – „Banku pod Orłami”. Formą, detalem, i użytymi materiałami wymyka się ów obiekt standardom i często szczególnie w oczach laików uchodzi za znacznie młodszy niż w rzeczywistości jest. Solidny i charakterystyczny gmach przetrwał wojnę w nienajgorszym stanie – poważnie były uszkodzone tylko górne kondygnacje. Podjęto jednak decyzję o adaptacji budynku na cele państwowe. W ślad za tym zapadła decyzja o całkowitym przekomponowaniu wnętrz (min. podług projektów Barbary Brukalskiej). Wnętrza urządzone podczas trwającego w latach 1948-50 remontu, są ciekawe oryginalne i ładnie się starzeją, szkoda tylko, że zastąpiły równie udane projekty wczesnomodernistyczne. Po wojnie gmach znacznie rozbudowano zachowując jednak w przypadku nowych elewacji podobny styl i materiały, tak że obecnie głównym elementem odróżniającym elewacje nowe od starych pozostaje niezawodnie brak lub obecność łat maskujących wojenne postrzeliny.
Elewacja oduliczna – narożnik południowo zachodni. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – narożnik południowo zachodni. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – narożnik południowo zachodni. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – narożnik płd-zach. Aplikacje wybijane na blasze. Łaty po postrzelinach. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacja wybijana na blasze. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Łaty po postrzelinach. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacje wybijane na blasze. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacja nad wejściem. Widok od ul. Zgoda. Łaty po postrzelinach. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – aplikacja nad wejściem. Widok od ul. Zgoda. Łaty po postrzelinach. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – narożnik południowo zachodni. Krata okna sutereny. Łaty po postrzelinach. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Narożnik południowo wschodni. Zegar. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII
Orzeł zachodni. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Orzeł wschodni. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Widok na wschodniego orła od strony ogona. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wewnętrzny dziedziniec. Widok na wschodniego orła od strony ogona. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wewnętrzny dziedziniec. Widok na wschodniego orła od strony ogona. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Wewnętrzny dziedziniec. Widok na zachód. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Narożnik północno wschodni. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Aplikacja wokół okna. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Aplikacja wokół okna. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Aplikacja wokół okna. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Aplikacja wokół okna. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Płaskorzeźba. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Potrójny imak na flagi. Łaty po postrzelinach. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Wejście. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – południowa. Wejście. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi do hallu. Oryginalna krata i fazowane szybki, oraz tabliczki usprawniające ruch. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi do hallu. Oryginalna krata i fazowane szybki, oraz tabliczki usprawniające ruch. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny z dolnego poziomu. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Sufit kasetonowy dolnego poziomu – widok z poziomu górnego. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Sufit kasetonowy dolnego poziomu – widok z poziomu górnego. Kolumny. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – schody na górny poziom. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – schody na górny poziom. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Poręcz przy wejściu z niższego poziomu. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – schody na górny poziom. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Drzwi oprawne w miedzianą blachę. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – uchwyty przy drzwiach. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – uchwyty przy drzwiach. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny z górnego poziomu. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny górnego i dolnego poziomu. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny górnego poziomu. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny górnego poziomu. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Artdecoskie latki (wejścia do kas? sejfów?). Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Artdecoska latka (wejście do kas? sejfów?). Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – widok ogólny z górnego poziomu. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – posadzka górnego poziomu. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – posadzka. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – sufit kasetonowy. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny – sufit kasetonowy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall główny. Sufit kasetonowy górnego poziomu. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Początek balustrady. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Początek balustrady. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Początek balustrady. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Posadzka na parterze. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Początek schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Widok od dołu. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Widok od dołu. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Widok z dołu. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Kinkiet. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Kinkiet. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Bieg schodów i balustrada. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Widok z ostatniego piętra. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Ostatnie piętro. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Widok z ostatniego piętra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Sufit. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Główna klatka schodowa (narożnik północno wschodni). Sufit. Lampa. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Korytarz IV-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok z ostatniego piętra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok z ostatniego piętra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok na spocznik z ostatniego piętra. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok z ostatniego piętra w duszę schodów. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok ze spocznika na ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok ze spocznika na ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Sufit. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Podniebienie schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Drzwi na jednym z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Widok jednego z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Drzwi na jednym z pięter – klamka. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Drzwi na jednym z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Drzwi na jednym z pięter. Zawias. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Drzwi na jednym z pięter. Gałki. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Krata ograniczająca na wejściu do piwnicy. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka wschodnia. Balustrada. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Korytarz II-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Korytarz II-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Pilaster na korytarzu II-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Pilaster na korytarzu II-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Korytarz II-go pietra. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przestrzeń na korytarzu III-go pietra. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przestrzeń na korytarzu III-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przestrzeń na korytarzu III-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Korytarz IV-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi na orytarzu II-go pietra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok na jedno z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Posadzka na ostatnim piętrze – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Posadzka na ostatnim piętrze – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Posadzka na ostatnim piętrze – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok od góry w duszę schodów. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok od dołu. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok na ostatnie piętro. Wyjście na dach. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Wyjście na dach. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok z ostatniego piętra w duszę schodów. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Widok od góry w dusze schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Balustrada. Fot. Cecylia Rotter. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Detal Balustrady. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Detal Balustrady. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Schody – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Schody – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Schody – bordowe lastrico. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Okno na jednym z pięter Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Krata na jednym z pięter Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Korytarz na jednym z pięter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka północna. Pilaster. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.