Elewacja oduliczna - półkolisty narożnik. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Kameralna modernistyczna kamienica powstała w przededniu II wojny światowej, w 1939 r wg. proj. Feliksa Sztompki. Zamawiającymi byli kamienicznicy: Gustaw Lauter i Włodzimier Nipanicz. Obiekt znakomicie wpisywał się w okoliczną nowoczesną, acz nie krzykliwą zabudowę mieszkalną, a z kamienicą na przeciwnym narożniku tworząc niemal spójną całość, na co miały wpływ podobne gabaryty obu domów, jak i układ oraz forma podstawowych elementów składowych, jak choćby kształt okien (trójskrzydłowe), rozkład osi, ilość pięter, a nade wszystko półkolisty narożnik. W opisywanym przez nas domu (Dynasy 4), narożnik ów przeznaczono na kilka sklepowych lokali. Główne wejście mieści się niejako z boku – od strony skarpy. Na podwórze prowadzi pozorny przejazd bramny, który wygląda jak pełnowartościowy przejazd, z tą tylko różnicą, że w zasadzie pełni rolę hallu wejściowego obustronnie otwartego, a od ulicy oddzielonego jedynie kratą. Na poziom nieco niżej usytuowanego podwórka, nie ma bowiem wjazdu. Wylot na tyły budynku zaślepia niewysoki murek, a komunikacja odbywa się po stopniach, z klatki schodowej, która ma drugie wyjście właśnie do owego przejazdu bramnego vel hallu. Obiekt dobrze utrzymany, czysty i zadbany. Na uwagę zasługuje pozostawiony po ostatnim remoncie fragment tynku od strony podwórza ze śladami oryginalnych drugowojennych postrzelin.
Elewacja oduliczna – półkolisty narożnik. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja zachodnia z przejazdem bramnym. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z zewnątrz. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z wewnątrz. Krata. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z wewnątrz. Krata. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok z wewnątrz. Kolumna. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi z bramy. Do stóżówki (?). Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Drzwi z bramy. Do stóżówki (?). Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Widok na zachód – zaślepiony przejazd bramny (stan pierwotny). Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Widok na zachód – zaślepiony przejazd bramny (stan pierwotny). Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Północno zachodni kąt podwórza z klatką schodową. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa (południowa) – skrzydła północnego. Zachowany fragmencik elewacji z postrzelinami. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa (południowa) – skrzydła północnego. Wejście na klatkę schodową. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa (południowa) – skrzydła północnego. Wejście na klatkę schodową. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa (południowa) – skrzydła północnego. Wejście na klatkę schodową. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Widok na wschód. Zachowany fragmencik elewacji z postrzelinami. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Widok na wschód. Zachowany fragmencik elewacji z postrzelinami. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Zachowany fragmencik elewacji z postrzelinami. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa z wewnątrz – drzwi na podwórko. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok w stronę spocznika. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka chodowa. Policzki schodów. Balustrada. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Lastrico na spoczniku. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Lastrico na spoczniku. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Lastrico na spoczniku i mocowanie szczebelka balustrady. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka chodowa. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka chodowa – balustrada. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na spocznik. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa – dusza schodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Widok na ostatni spocznik. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Szyldzik z wizytownikiem. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa. Szyldzik z wizytownikiem. Fot. Marcin Królikowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.