Elewacja oduliczna - widok ogólny. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Luksusowa modernistyczna kamienica powstała na krótko przed II wojną światową, gdy począwszy od roku 1937 zaczęto likwidować dawne zabudowania handlowe Sewerynowa i wyznaczano lokalne zaciszne uliczki, jak E. Konopczyńskiego czy al. Na skarpie (ob. Ul. J. Bartoszewicza). Obiekt jest sześcioosiowy i czteropiętrowy. Licowany piaskowcem, którego użyto też do wykończenia innych partii budynku (min. przejazd bramny zlokalizowany w zachodniej części obiektu). Fasadę ożywia szeroki na dwie osie wykusz. Elewacja tylna powtarza ten zabieg pod postacią ryzalitu, po bokach którego umieszczono balkony w modnym wówczas okrętowym stylu. Brak oficyn podwórzowych – co było wówczas pewnym trendem pozwalającym doświetlać wspólną przestrzeń podwórzową, a jednocześnie podnosić standard inwestycji, oferując jasne mieszkania nie tylko od strony ulicy. Kamienica mimo ogromnych zniszczeń w okolicy, z powstania (1944) wyszła niemalże nietknięta. Dach nie był uszkodzony, a co za tym idzie zachowała się ogromna ilość oryginalnego przedwojennego detalu z przestrzeni wspólnej takiej jak Hall (marmurowe okładziny ścian, lustra, drewniana galanteria etc.), klatka schodowa, czy wspomniany przejazd bramny. Na szczególną uwagę zasługują ślady po powstańczych walkach w postaci poharatanych odłamkami fragmentów balustrady, na górnych piętrach obiektu, czy odpryskach na płytkach podwórzowego cokołu w przyziemiu. Ogólnie obiekt jest czysty zadbany i utrzymany w dobrym stanie technicznym.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji odulicznej. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja oduliczna – budka adresowa. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Bruk przed bramą, na podjeździe od strony ulicy. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Brama – widok od ulicy. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ku ulicy. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ku podwórzu. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok od podwórza. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – ściana zachodnia. Okładzina z piaskowca. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – widok ku podwórzu. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – posadzka (czerwony granit) i ściana (piaskowiec). Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny. Wejście na klatkę schodową główną. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Przejazd bramny – faktura stolarki drzwi wejściowych na klatkę schodową główną. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – wyjście do przejazdu bramnego. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – oprawa kaloryfera. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Po lewej drzwi do bramy. Po prawej lustro z donicą. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Po lewej drzwi do bramy. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Lustro i donica w hallu przy wyjściu do przejazdu bramnego. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Skrzynki pocztowe i gablota na listę lokatorów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Skrzynki pocztowe i gablota na listę lokatorów. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – gablota na listę lokatorów. Marmurowa rama. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Marmurowa rama, wokół gabloty na listę lokatorów. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – widok ku schodom. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall – okładzina ściany (marmur). Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Lustro i donica przy początku schodów. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Parter – początek balustrady. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Hall. Donica pod lustrem przy początku schodów. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Hall – posadzka przy początku schodów. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok ze spocznika na parter. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Balustrada. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Detal balustrady. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Zakręt balustrady na spoczniku. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok ze spocznika na piętro. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Zakręt balustrady na piętrze. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Gałka u drzwi lokalu mieszkalnego. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Drzwi do lokalu mieszkalnego. Gałka. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Wizjer w drzwiach lokalu mieszkalnego. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Szyldzik z wizytownikiem i dzwonkiem. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Spocznik. Parapet nadkalororyferowy . Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Spocznik. Parapet nadkalororyferowy . Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Spocznik. Parapet nadkalororyferowy . Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Dwubarwne lastrico podestu. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok z piętra na spocznik. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Stopnie schodów. Fot. Teresa Adamiak. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna – postrzelina (?) poręczy. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Mocowanie prętów podtrzymujących poręcz. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Policzki schodów. Mocowanie prętów podtrzymujących poręcz. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Mocowanie prętów podtrzymujących poręcz. Fot. Danuta Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Mocowanie prętów podtrzymujących poręcz. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Mocowanie prętów podtrzymujących poręcz. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Lastrico schodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Lastrico schodów. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Ciąg schodów na ostatnie piętro – postrzeliny balustrady. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Postrzeliny balustrady poniżej ostatniego piętra. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Postrzeliny balustrady. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok na ostatnie piętro. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Postrzeliny balustrady na ostatnim piętrze. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok na ostatni spocznik. Fot. Jerzy S. Majewski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Widok z ostatniego piętra na spocznik. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Ostatnie piętro. Fot. Magdalena Baranowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Klatka schodowa główna. Ostatnie piętro. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji podwórzowej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Elewacja podwórzowa. Górne kondygnacje. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji podwórzowej. Fot. Agnieszka Dziubiel. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Fragment elewacji podwórzowej. Balkon. Fot. Bożena Rudzisz. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – okno parteru. Fot. Monika Wesołowska. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Okno parteru. Obejma na donicę. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Okno parteru. Fragment obejmy na donicę. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – wejście do stróżówki (?). Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – barierka, przy wejściu do stróżówki (?). Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Postrzeliny na płytkach cokołu. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórko. Postrzeliny na płytkach cokołu. Fot. Robert Marcinkowski. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.
Podwórze – detal ogrodzenia. Fot. Mariusz Chodowiec. 2023 r., źródło: Studeo et Conservo XVII.